Sociaal secretariaat zelfstandigen: verplichtigen en kosten

Uw eigen baas zijn in combinatie met de job van uw dromen. De kans om btw terug te vorderen op uw aankopen en vooral meer voldoening te halen uit uw werk. Een statuut als zelfstandige in bijberoep of hoofdberoep klinkt velen als muziek in de oren.

Maar, hoe zit het met uw sociale rechten en plichten als zelfstandige en wie ondersteunt u daarin? In dit artikel lichten we het belang toe van een sociaal secretariaat voor zelfstandigen.

Wil u direct advies inwinnen bij één of meerdere sociale secretariaten? Stel uw vragen via onze offertepagina.

Wat is sociaal secretariaat zelfstandigen?

Wanneer u als werknemer in dienst bent bij een werkgever worden uw bijdragen aan de sociale zekerheid voor u geregeld. U hoeft zich hier zelf niets van aan te trekken.

Als zelfstandige ligt dat anders, maar hebt u uiteraard ook de plicht om sociale bijdragen te betalen. Hier treedt een sociaal secretariaat, ook wel sociaal verzekeringsfonds genoemd, voor zelfstandigen op.

Een sociaal secretariaat voor zelfstandigen ontfermt zich over de betaling van uw sociale bijdragen aan de Belgische overheid. In ruil daarvoor beschikt u over dezelfde sociale rechten als loontrekkenden.

Om te kunnen genieten van kinderbijslag, een ziekteverzekering, een pensioenuitkering, enz. is het fundamenteel dat u zich als zelfstandige bij een sociaal verzekeringsfonds aansluit vooraleer u start.

Vraag advies op maat

Verplicht? Aansluiting sociaal verzekeringsfonds

Iedereen die in België tewerkgesteld is, heeft de verplichting om sociale bijdragen te betalen. Een statuut als zelfstandige vormt daar geen uitzondering op. Aangezien u de bijdragen aan de sociale zekerheid als zelfstandige enkel via een sociaal verzekeringsfonds kan regelen, is het verplicht om u aan te sluiten. Het maakt daarbij niet uit of u in bij- of hoofdberoep als zelfstandige werkt.

Wat is een sociaal secretariaat zelfstandige?

Wat doet sociaal bureau zelfstandigen?

Een sociaal secretariaat voor zelfstandigen helpt zelfstandigen of freelancers vanaf de opstart tot hun pensioen. Tijdens uw hele loopbaan als zelfstandige in bij- of hoofdberoep kan u bij een sociaal bureau terecht.

De hoofdtaak van het sociaal secretariaat bestaat erin uw sociale bijdragen per kwartaal te berekenen op basis van uw netto belastbaar beroepsinkomen.

Als starter geeft u uzelf een verwacht inkomen op. Aan de hand daarvan (of uitgaande van het wettelijk minimum wanneer u echt geen idee hebt), worden uw voorlopige bijdragen van het eerste jaar bepaald. Daarna berekent de fiscus uw inkomsten van het desbetreffende jaar en ontvangt u via het sociaal secretariaat een eindafrekening.

Uw sociaal verzekeringsfonds zorgt niet enkel voor de correcte naleving van uw sociale plichten, maar ook van uw sociale rechten. Geld terugstorten wanneer u een bezoek aan de huisdokter gebracht hebt, recht op een invaliditeitsuitkering, vakantiegeld, enz. Het zijn allemaal administratieve verplichtingen die het sociaal bureau voor u in orde brengt.

Als zelfstandige aangesloten bij een sociaal secretariaat hebtu  trouwens recht op een extra sociale verzekering in geval van faillissement. Er bestaat daarnaast ook een stelsel van moederschapshulp voor vrouwelijke zelfstandigen.

Hoe aansluiten als zelfstandige?

Het is van cruciaal belang dat u zich als zelfstandige aansluit bij een sociaal verzekeringsfonds voor de start van uw beroepsactiviteit. Doet u dat niet, dan loopt u het risico op een fikse boete die tot 2.000 euro kan oplopen.

Iedere zelfstandige moet zich aansluiten. Het telt niet of u voltijds of deeltijds als zelfstandige werkt, veel of weinig verdient en een kleine of een relatief grote onderneming bezit. Aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds is verplicht.

Om u in te schrijven, kan u langsgaan bij het kantoor van eender welk sociaal verzekeringsfonds of simpelweg een online formulier invullen. Naast uw persoonlijke gegevens dient u aan te geven of u in hoofd- of bijberoep een zelfstandig statuut wenst aan te vragen, of u in België of in het buitenland werkt en welk soort verzekeringen u af wenst te sluiten.

Wat kost sociaal secretariaat zelfstandigen?

Wil u een eenmanszaak of een vennootschap oprichten? De aansluiting bij een sociaal bureau is gratis. Eens uw beroepsactiviteit gestart is, betaalt u gemiddeld tussen 3,05 en 4,25 % aan beheerskosten in ruil voor de dienstverlening van het sociaal secretariaat.

Vergelijk offertes en ontvang een prijs op maat!

Naar stap 2

Opstarten eigen zaak: kosten

Hoeveel het opstarten van een eigen zaak u precies kost, is afhankelijk van het soort onderneming dat u opricht. U kan kiezen tussen een eenmanszaak en een vennootschap.

Eenmanszaak

Een eenmanszaak is een zaak die door slechts één natuurlijke persoon wordt opgestart.

Voordelen:

  • Weinig administratieve rompslomp: Zowel tijdens de opstartprocedure als in de jaren van effectieve beroepsactiviteit, is de boekhouding van een eenmanszaak vrij eenvoudig.
  • Geen minimumkapitaal vereist: U bepaalt zelf met welk kapitaal u start, er is geen wettelijk minimum.
  • Grote onafhankelijkheid: U bent de enige verantwoordelijke, u neemt alle beslissingen zelf.

Nadelen:

  • Onbeperkte aansprakelijkheid: Jij bent je onderneming, bijgevolg ben je zelf overal aansprakelijk voor.
  • Moeilijk over te geven: Je zaak overdragen/verkopen aan iemand anders is niet zo simpel wanneer je voor deze ondernemingsvorm gekozen hebt.
  • Personen- en beroepsbelasting worden met elkaar vermengd: Schuldeisers kunnen beslag leggen op je privévermogen indien nodig.

Vennootschap

Een vennootschap starten staat gelijk aan het oprichten van een rechtspersoon. Het kan hier gaan om één of meerdere natuurlijke personen die samen naar de Rechtbank van Koophandel gaan om de vereiste akten neer te leggen en de vennootschap starten.

Voordelen:

  • Beperkte aansprakelijkheid
  • Minder financiële risico’s: uw privévermogen blijft gescheiden van de vennootschap.
  • Gedeelde verantwoordelijkheid: Alle beslissingen worden in onderling overleg genomen.

Nadelen:

  • Veel administratieve verplichtingen: Een uitgebreide en omslachtige boekhouding is noodzakelijk.
  • Startkapitaal vereist
  • Complexe procedures: Zowel bij de opstart als in de actieve periode, zijn er verplichte procedures te volgen voor de meeste beslissingen.

Kies uw sociaal bureau

Wat doet een sociaal secretariaat zelfstandige?

Er bestaan meerdere sociale bureaus in België. Er eentje uitkiezen is dan ook niet zo makkelijk. Houd rekening met de volgende factoren voordat u een keuze maakt.

Kies uw sociaal secretariaat

Beheers- of werkingskosten

U weet inmiddels dat de beheerskosten tussen de 3,05 en 4,25 % van uw sociale bijdragen schommelen. Vergelijk en kijk wat u het voordeligst uitkomt.

Ervaring van het sociaal bureau

Stel u niet tevreden met basisadvies en kies voor een sociaal secretariaat met een uitgebreide expertise. De meerprijs daarvan verdient u terug in een uitstekende dienstverlening.

Online dienstverlening

Beschikt het secretariaat over een gebruiksvriendelijk platform, is interactie met andere diensten mogelijk, is er een helpdesk beschikbaar? Al die punten zijn belangrijk voor een vlotte en doeltreffende samenwerking.

Meer weten? Vraag nu uw offerte aan.

Gratis offertes
Volledig vrijblijvend
Erkende vakmannen uit uw buurt
Sociaal secretariaat - Vraag hier uw offerte
1*. Hoeveel medewerkers (inclusief bedrijfsleiders) telt uw bedrijf?

2. Beschrijf uw project

3. Voeg foto's en/of bijlagen toe (Optioneel)
Opladen
Uploading…
Done!
Error! .
Uw gegevens
Aangenaam!
Gelieve uw voornaam in te voeren
Leuke naam!
Gelieve uw familienaam in te voeren
Ziet er goed uit!
Vul een geldig e-mailadres in
Perfect, klaar voor verzending!
Vul een geldig telefoonnummer in
Top!
Voer een geldige bedrijfsnaam in
Genoteerd!
Voer een geldig adres in
Prima!
Voer een geldige postcode in
Goed gedaan!
Voer een geldige stad in
Door uw aanvraag in te dienen, gaat u akkoord met onze algemene voorwaarden en privacybeleid.